چاپ ديجيتال | قيمت چاپ ديجيتال چاپ ديجيتال | قيمت چاپ ديجيتال .

چاپ ديجيتال | قيمت چاپ ديجيتال

درباره پيشينه ي چاپ ديجيتال

ديجيتال

تاريخچه چاپ ديجيتال
از ويكي‌پديا، دانشنامهٔ آزاد

چاپ ديجيتال يكي از روش‌هاي تبديل تصاوير ديجيتال به محصولات چاپي است. اين روش معمولاً شامل چاپ حرفه اي در تيراژهاي كم تعداد توسط نشر روميزي و ديگر منابع ديجيتال است كه بوسيله چاپگرهاي لارج فرمت و/يا چاپگرهاي ليزري و جوهرافشان حرفه اي انجام مي‌شود. چاپ ديجيتال داراي هزينه بيشتري براي چاپ هر صفحه در مقايسه با روشهاي سنتي مثل چاپ افست است ولي اين قيمت بالاتر معمولاً با صرفه جويي در هزينه هاي ديگري كه در تهيه پليت هاي چاپ انجام مي‌شوند براي تيراژهاي كم تعداد جبران مي‌شود. اين روش امكان چاپ بلافاصله پس از تقاضا در تيراژ محدود را فراهم مي‌آورد و امكان تغيير تصاوير و محتويات صفحه (اطلاعات متغير) در هر برگ چاپي را در اختيار مي‌گذارد.[۱] صرفه جويي در نيروي انساني و توان رو به گسترش ماشينهاي چاپ ديجيتال در بالا بردن كيفيت، پايين آمدن هزينه تمام شده هر برگ چاپي و بالا رفتن تيراژ به اين معناست كه چاپ ديجيتال در حال رسيدن به نقطه رقابت با چاپ افست و حتي پيشي گرفتن از آن است.[۲]

در حال حاضر منظور از چاپ ديجيتال در بازار چاپ، عمدتاً چاپ تونري با استفاده از انواع چاپگرهاي ليزري حرفه اي بر روي انواع كاغذ است.

محتويات

۱ فرايند
۱.۱ تفاوتهاي اساسي
۲ كاربردهاي چاپ ديجيتال
۲.۱ چاپ در تيراژ محدود
۲.۲ چاپ شخصي شده
۳ پيوند به بيرون
۴ منابع

فرايند

تفاوت اصلي بين چاپ ديجيتال و روشهاي سنتي چاپ مثل ليتوگرافي و چاپ افست، فلكسوگرافي، گراور، يا لترپرس در استفاده نكردن از پليتهاي چاپ است كه در نتيجه مراحل آماده سازي پيش از چاپ سريع تر و ارزان تر هستند. مرسوم ترين روشها شامل چاپگرهاي جوهرافشان و ليزري هستند كه پيگمنت يا تونر را بر روي زمينه هاي متنوعي همچون كاغذ، كاغذ عكاسي، كانواس يا بوم، چوب، فوم، شيشه، سنگ و … مي‌نشانند. در بيشتر فرايندهاي چاپ ديجيتال جوهر يا تونر همچون روشهاي سنتي در داخل كاغذ نفوذ نمي‌كنند بلكه لايه نازكي بر روي سطح تشكيل مي‌دهند و در برخي سيستمها ممكن است براي تثبيت آنها بر روي زمينه از مواد اضافي و پوششي كه توسط فرايندهاي حرارتي يا تابش يووي افزوده مي‌شوند نيز استفاده گردد.
تفاوتهاي اساسي

چاپ ديجيتال با ساير روشهاي چاپ مثل چاپ افست و يا لتر پرس داراي تفاوت اساسي است. برخي از اين تفاوت‌ها به شرح زير است:

به دليل حذف مراحل پيش از چاپ شامل ليتوگرافي، فرايند چاپ ديجيتال كوتاه تر است
در چاپ ديجيتال هزينه چاپ به تعداد نسخه‌هاي چاپي ارتباطي ندارد و براي هر برگ چاپ شده مقدار ثابتي است
در اين روش ميزان مواد باطله شامل كاغذ و مواد شيميايي كمتر است چون نيازي به رسيدن به رنگ و يا تنظيمات حين چاپ وجود ندارد
چاپ ديجيتال در هر دور چاپ مي تواند تصوير و متن متفاوتي را چاپ كند چون در اين روش از پليت استفاده نمي‌شود

كاربردهاي چاپ ديجيتال
چاپ در تيراژ محدود

در چاپ ديجيتال به دليل حذف پليت و چاپ مستقيم از كامپيوتر روي كاغذ و امكان كاليبراسيون دستگاه امكان چاپ در تيراژ محدود حتي يك نسخه با هزينه پايين وجود دارد به همين دليل اين روش چاپ ديجيتال براي مصارفي مثل تهيه نمونه و يا چاپ محصولات كم تعداد و سريع كاربرد زيادي دارد. يك چاپگر ديجيتال براي چاپ ميليون‌ها برگ ساخته نشده است، بلكه بايد بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهايتاً هزاران برگ چاپ كند- كه البته اين كار را خيلي خوب انجام مي‌دهد – بنابراين با توجه به هزينهٔ تمام‌شده و سرعت كار، چاپ ديجيتال براي چاپ در تيراژ محدود عملياتي و مقرون به‌صرفه است. البته از سال ۲۰۱۰ فناوري‌هاي نوين در چاپ ديجيتال به كار گرفته شد كه با استفاده از تكنولوژي نانو در جوهر و همچنين تغيير سيستم پاشش جوهر، چاپگرهاي ديجيتال جوهرافشان توانستند بسياري از محدوديت‌ها را در زمينهٔ سرعت و هزينه توليد كنار بزنند.
چاپ شخصي شده
در چاپ ديجيتال با توجه به وجود امكان چاپ در تيراژ محدود شما مي توانيد هر نسخه از محصول چاپي خود را متفاوت با نسخه قبلي چاپ كنيد. به عنوان مثال شما مي توانيد كارت تبريك‌هاي شخصي شده با تصاوير مختلف و يا كارت پرسنلي با طرحهاي مختلف را در هر دور چاپ كنيد. همچنين اين قابليت به شما امكان چاپ اطلاعات متغير را مي دهد. يعني مي توانيد در هر نسخه چاپي خود اطلاعات متغيري را چاپ كنيد اين اطلاعات مي تواند شماره سريال و يا نام گيرنده و يا تصوير هر فرد باشد.


برچسب: ، انواع چاپ ها، تاريخچه ي چاپ، چاپ ديجيتال، چاپ ديجيتال پارچه، چاپ ديجيتال گلاسه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۸:۲۷ توسط:maryam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :